fredag 22 maj 2009

Fredag... 4 dagar kvar!!!

Jaha.....
Uppdaterade ju inte min blogg igår, för vi fick åka iväg lite snabbbt...
Jag fick plötsligt synbortfall o huvudvärk så vi fick åka in till förlossningen för kontroll.
När jag kom in hade ja ett blodtryck på 150/100 och äggvita i urinen.
Efter lite vila hade ja 140/85 och fick göra en ctg-kurva o lyssna på bebben. Det är så harmoniskt att lyssna på vad som låter som galopperande hästar.
Sen bestämdes det att jag skulle stanna kvar för ett dygns observation.
Som tur var fick jag ett rum för mig själv o kunde skicka hema Håkan till Diesel.
Under dagen tog de mer blodtryck och ctg-kurvor. Blodtrycket fortsatte sen att sjunka under dagen och på kvällen hade ja 120/80 (som jag brukar ha).
Ja somnade en timme vid midnatt, men vaknade vid ett och var klarvaken och ja fick vid halv två ringa efter en sömntablett.
Sen somnade ja som ett litet barn och vaknade klarvaken vid 6,15. Helt sjukt att vakna så tidigt!
Fick lämna ett urinprov som va bra och fick ta ett nytt blodtryck som var 120/80 igen.
Det va frukost vid 7,45 o sen kom de in o tog en ny ctg-kurva. Läkaren kom in på ronden strax efter 8,45 o bestämde sig för att kolla om ja va något öppen. De sa att det inte va nån trevlig upplevelse och det stämmer verkligen! jag bara skakade o tårarna bara rann. Bebisen tyckte inte heller om det. Den fick hjärtljud som rusade upp i 180 i 10 minuter.
Läkaren meddelade att jag inte va i närheten att va öppen. Det va inte så kul att höra....
Det bestämdes också att ja skulle få åka hem efter lunch.
Jag fick två citodon så att huvudvärken skulle försvinna. Dom gjorde mig aningen lullig i huvudet.
Sen kom den in en annan tjej på rummet så då fick vi dela ett par timmar...
det blev lite lunch o ytterligare en ctg-kurva. det är bara sååå mysigt o höra sin bebbe där inne :-)
Vid 14 fick ja äntligen åka hem!
Det blev en tur förbi MAX och sen for vi hem.
Carola ringde på vägen o vi bestämde att hon skulle komma vid 16,30.
Så vi har beställt ett larm som ska installeras på tisdag.
Det känns tryggt att ha ett larm i dessa tider!
Sen har vi satt upp hyllor i tvättstugan.
Har lagt upp lite blöjor o tvättservetter o så.
Imon ska vi tapetsera dörrarna i tvättstugan o rensa alla färgburkar i städskåpet..
Kramar Angelica

1 kommentar:

Madde sa...

Skön t att du mår bättre och fick komma hem. Men vad berodde det på då? eller vet de inte.
Nä det är inte trevligt när de kollar om man har börjat öppna sig...
Ha det så bra
Kram Madde